Inhoudsopgave
8 belangrijke tips voor je aangifte als ZZP’er
Ben je ZZP’er en kan je wel wat tips gebruiken voor je aangifte inkomstenbelasting 2021? Wij zetten hier 6 belangrijke tips op een rij.
Inhoudsopgave
1. Controleer van welke aftrekposten je gebruik kan maken
Als ZZP’er heb je recht op diverse aftrekposten. Voor deze aftrekposten moet je in de meeste gevallen voldoen aan het urencriterium. Je moet dus kunnen aantonen dat je minimaal 1225 uur per jaar aan je eigen onderneming besteedt. Besteed je minder dan die uren aan je onderneming? Dan heb je dus geen recht op een aantal aftrekposten.
Besteed je dus wel meer dan 1225 uur per jaar aan je onderneming, dan mag je onder andere gebruik maken van startersaftrek en de zelfstandigen aftrek.
De startersaftrek levert je in de eerste vijf jaar van je onderneming drie keer € 2.123 euro op. Dit mag je aftrekken van je behaalde winst. Heb je niet voldoende winst, dan mag je het gebruik voor andere jaren. Je mag zelf kiezen welke vijf jaar van je onderneming het gebruikt(maximaal drie keer).
De zelfstandigenaftrek levert je zo’n € 6.670,- euro op in 2021. In 2021 is het belastingvoordeel van de zelfstandigenaftrek beperkt. Het maximale tarief voor aftrek is 43%. Ook dit bedrag mag je van je winst aftrekken en daar betaal je dus geen inkomstenbelasting over. In 2028 mag je uiteindelijk naar maximaal € 5.000 aftrekken, omdat de belastingdienst de regeling langzaam afbouwt.
2. Bepaal je zakelijke kosten
Als ZZP’er mag je zakelijke kosten gebruik om je omzet te verlagen. Het is belangrijk dat je weet of de kosten ook daadwerkelijk zakelijke kosten zijn en of ze niet ook een deel privé zijn. Heb je een deel privé, dan kan je alleen het percentage zakelijk aftrekken van de btw en als zakelijke kosten opgeven om je winst te verlagen.
3. Investeer in je bedrijf
Veel kosten die je voor je onderneming maakt zijn aftrekbaar van de winst. Denk aan de inschrijving bij de KVK, kantoorkosten of een laptop. Zijn deze bijdragen afzonderlijk hoger dan € 450,-? Dan moet je deze over meerdere jaren afschrijven. Je kan deze kosten dan in meerdere jaren gebruiken om de kosten te verlagen. Bewaar daarom altijd goed alle factureren.
4. Maak gebruik van de Fiscale Oudedagsreserve
Als ZZP’er kan je gebruikmaken van de fiscale oudedagsreserve om hiermee pensioen te sparen. Je kan maximaal 9,44% reserveren in 2020 en maximaal € 9.218,-. Over het deel dat je als fiscale oudedagsreserve registreert, betaal je geen inkomstenbelasting. Pas later als je stopt of met pensioen gaat, ga je over de fiscale oudedagsreserve betalen. Eerder stoppen en pas later belasting betalen, dan is er de optie om het in een lijfrente of bankspaarrekening te storten.
5. Oninbare facturen? Vraag je btw terug
Als je een factuur stuurt aan je klanten en je past het factuurstelsel toe, dan moet je de btw die vermeld staat op die factuur direct aangeven en betalen. Betaalt je klant de factuur uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk, dan is de vordering (gedeeltelijk) oninbaar. Je hebt dan dus onterecht btw betaald. Je kunt deze btw van de Belastingdienst terugvragen zodra het zeker is dat de vordering oninbaar is.
6. Maak gebruik van een voorlopige aanslag
Met een voorlopige aanslag betaal of ontvang je een bedrag van de Belastingdienst vooraf. Zo kom je niet achteraf voor verrassingen te staan, mits deze goed is ingevuld en jaarlijks wordt aangepast. Bij een voorlopige aanslag geef je aan wat je verwacht te verdienen en aan kosten te hebben, zoals bijv. de hypotheekrente, zorgkosten etc.
7. Kleinschaligheidsaftrek (KIA)
Als je investeert in bedrijfsmiddelen zoals een laptop of een bedrijfsauto, dan kom je misschien in aanmerking voor de Kleinschaligheidsaftrek (KIA). De investering moet minimaal € 2.401 zijn en maximaal € 323,544,-. Afhankelijke van de hoogte van de investering mag je dan een percentage van de aankoopkosten aftrekken.
8. Trek de premie van je arbeidsongeschiktheidsverzekering af
Heb je een arbeidsongeschiktsheidsverzekering AOV dan mag je die aftrekken van je aangifte inkomstenbelasting. Je mag deze niet als kosten aftrekken van je bedrijf. Deze kosten drukken je inkomen in box 1 en daarmee kan je tot 49,5% besparen omdat je minder belasting hoeft te betalen.