Hoe start je een eigen bedrijf?

Als je als ondernemer gaat starten, moet je met een aantal dingen rekening houden. Afhankelijk van wat voor onderneming je gaat starten en wat je intenties zijn, moet je bepalen waar je rekening mee moet houden.

Ook is het belangrijk om te bepalen in welke vorm je gaat starten. Je kan starten als een eenmanszaak(voor kleinere bedrijven of zzp’ers) of als een BV (eventueel met een holding).

Workflow ‘Starten van een eigen bedrijf’

Of je nu de grootste wensen hebt of klein wilt blijven. Je begint altijd vanaf 0 en je moet een aantal stappen doorlopen. Afhankelijk van je eigen wensen en je rechtsvorm kunnen deze anders zijn, maar in de basis doorloop je dezelfde stappen.

Workflow

Stap 1

Ondernemersplan

Een belangrijke stap om je ideeën op papier te zetten. In je ondernemersplan vermeld je jouw persoonlijke gegevens, een omschrijving van je onderneming, marketing, een financieel plan, je prijs etc. Tip! Ben je handig? Maak i.p.v. van een ondernemersplan zelf een website. Je website is namelijk de vertaling van je ondernemersplan en je ideeën.

Stap 2

Kamer van Koophandel

Elke startende ondernemer moet zich inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (Afkorting: KvK).

Het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) kun je zien als een enorme database waarin alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen zijn opgenomen. Het register is eigendom van (en wordt beheerd door) de overheid. In Nederland is de KvK hiervoor verantwoordelijk.

Het Handelsregister staat op de website van de Kamer van Koophandel. Als jouw bedrijf is ingeschreven (daarover later meer), worden de basisgegevens openbaar gemaakt.

Na het inschrijven bij de Kamer van Koophandel ontvang je van de belastingdienst een btw identificatienummer en omzetbelastingnummer.

Stap 3

Vindbaarheid

Zodra je ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel is het een goed moment om te werken aan je online vindbaarheid. Denk aan je website, Google bedrijfspagina etc. Je moet je omzetbelastingnummer en KvK-nummer op je website vermelden

Stap 4

Administratie

Een belangrijke stap en zeker niet laten liggen. Kies direct voor een goed boekhoudpakket, zodat je niet achteraf een achterstallige administratie moet inhalen. De ontwikkelingen rondom boekhoudprogramma’s gaan razendsnel en wekelijks komen er wereldwijd nieuwe programma’s bij. Toch is het van belang dat deze geschikt is voor wat je wil en dat er een goede verhouding is tussen prijs en kwaliteit. Klik hier om onze vergelijking te bekijken. Tip! Als startende ondernemer krijg je E-boekhouden 18 maanden gratis!

Stap 5

Risico’s beperken

Of je nu als zzp’er aan de slag gaat of een BV start. Er zijn altijd risico’s, denk bijv. aan een aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheid, ongevallen of sociale zekerheid. Bedenk gaat welke verzekeringen je nodig hebt en sluit deze af.

Stap 6

Vergunning, opleidingen en certificaten

Als startende ondernemer is het belangrijk om goed te bepalen welke vergunning, opleidingen of certificaten je nodig hebt. Denk bijv. aan milieuvergunningen of een diploma bedrijfstechniek. Tip! Check dit eigenlijk al voordat je bent ingeschreven bij de KVK, misschien mag je jezelf pas laten registreren onder een SBI-code bij de KVK, als je in het bezit ben van een vergunning of certificaat.

Stap 7

De Belastingdienst

Als je begint met ondernemen, krijg je te maken met de Belastingdienst. Je moet bijvoorbeeld aangifte doen en belastingen betalen. Maar je kunt ook de speciale regelingen voor ondernemers gebruiken (kleine ondernemersregeling). Tip! Weet wanneer je aangifte moet doen en houd direct een goede administratie bij. Essentieel voor een goede ondernemer is om dit goed in de vingers te hebben. Reserveer daarnaast geld om je belastingen te betalen.

Maak gebruik van aftrekposten

Als Zzp’er met een eigen bedrijf heb je recht op diverse aftrekposten. Voor deze aftrekposten moet je in de meeste gevallen voldoen aan het urencriterium. Je moet dus kunnen aantonen dat je minimaal 1225 uur per jaar aan je eigen onderneming besteedt. Besteed je minder dan heb je dus geen recht op een aantal aftrekposten.

Besteed je dus wel meer dan 1225 uur per jaar aan je eigen bedrijf, dan mag je onder andere gebruik maken van startersaftrek en de zelfstandigen aftrek.

De startersaftrek levert je in de eerste vijf jaar wanneer je gestart bent met je eigen bedrijf drie keer € 2.123 euro op. Dit mag je aftrekken van je behaalde winst. Heb je niet voldoende winst, dan mag je het gebruik voor andere jaren. Je mag zelf kiezen welke vijf jaar van je onderneming het gebruikt(maximaal drie keer).

De zelfstandigenaftrek levert je zo’n € 6.670,- euro op in 2021 voor je eigen bedrijf. In 2021 is het belastingvoordeel van de zelfstandigenaftrek beperkt. Het maximale tarief voor aftrek is 43%. Ook dit bedrag mag je van je winst aftrekken en daar betaal je dus geen inkomstenbelasting over. In 2028 mag je uiteindelijk naar maximaal € 5.000 aftrekken, omdat de belastingdienst de regeling langzaam afbouwt.

De Belastingdienst

Het is belangrijk om te weten wanneer je ondernemer bent voor de belastingdienst. Of je ondernemer bent, is niet altijd een makkelijke vraag. Als je dat wel bent, zijn er verschillende regels voor bijvoorbeeld de btw en de inkomstenbelasting. En als er iets verandert in je onderneming, kan je met andere belastingen te maken krijgen.

Wanneer je als ondernemer aanmeldt bij de Belastingdienst, beoordeelt de Belasting aan de hand van de omstandigheden of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent.

Btw is de belasting die je betaalt over je omzet. Je berekent de btw in de prijs voor je goederen of diensten. Per maand, kwartaal of jaar doe je aangifte, en betaal je de btw. Btw die je zelf betaald over zakelijke kosten mag je meestal aftrekken.

Heb je een eenmanszaak doen doe je in het jaar erop je aangifte inkomstenbelasting tegelijk met die van je privé. Hierin maak je dan ook een balans en verlies- en winstrekening. De winst die je overhoudt min de aftrekposten worden bij je inkomen opgeteld. Hierover betaal je belasting, sociale premies en een bijdrage voor de ZVW.

One Day Finance starten met een eigen onderneming

Rechtsvorm

Er zijn verschillende rechtsvormen. Welke rechtsvorm het beste bij je past, hangt af van je persoonlijke wensen en die van je onderneming.

Er zijn 9 verschillende rechtsvormen
– Eenmanszaak
– Maatschap
– Vennootschap onder firma
– Besloten vennootschap
– Commanditaire vennootschap
– Naamloze vennootschap
– Vereniging
– Stichting
– Coöperatie/onderlinge waarborgmaatschappij

Scroll to Top