Aangifte omzetbelasting (btw)
Als ondernemer dien je eens per kwartaal de aangifte omzetbelasting (btw-aangifte) in te vullen. Tijdens de aangifte omzetbelasting geef je de btw op die je aan je klanten in rekening hebt gebracht. Ook kun je de voorbelasting terugkrijgen.
Â
De kosten voor een aangifte omzetbelasting (btw)
4x aangifte omzetbelasting
Pakket, 1 onderneming-
Alleen i.c.m. aangifte inkomstenbelasting
-
Indienen van de btw-aangifte
-
Herinnering en controle
100% digitaal
Wij werken volledig online. Daardoor kunnen we echt de tijd nemen voor je aangifte inkomstenbelasting én houden we de kosten laag. De belastingaangifte laten invullen was nog nooit zo makkelijk!
Snel
Geen eindeloze wachttijden bij de klantenservice. We reageren binnen 24 uur. Bovendien bel of mail je gewoon direct met je eigen belastingadviseur. Dat is wel zo fijn.
Begrijpelijk
Jij bent geen belastingexpert. Dat snappen we. Daarom communiceren we begrijpelijk en plannen we eventueel een gesprek in om je aangifte door te nemen.
Landelijk en volledig digitaal
Onze hulp voor bij jouw belastingaangifte is landelijk en volledig digitaal. Geen dure doorberekende kantoorkosten en een snelle service! En dat merk je, reactie binnen 24 uur en tijd en aandacht voor je belastingaangifte als particulier of ondernemer.
De tijd die we winnen met het digitaal werken steken we in de aandacht en tijd met onze klanten. Wanneer je jouw belastingaangifte inkomstenbelasting bij ons laat doen, starten wij altijd met het creëren van een duidelijke schets van je profiel en ook voor het indienen van de belastingaangifte maakt onze persoonlijke service het verschil.
Ook hulp nodig bij de belastingaangifte?
Onze garanties voor jouw
- 100% tevredenheidsgarantie
- Eén persoonlijke adviseur
- Landelijk dekking en volledig digitaal
- Aangifte indienen mogelijk vóór 1 mei
- Vaste tarieven (geen verrassingen achteraf!)
- Altijd binnen 24 uur reactie
- Met of zonder gesprek
Meer over onze support
Ook hulp nodig bij de belastingaangifte?
Een intake online of liever persoonlijk contact?
Hier bij One Day Finance begrijpen wij dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft van communiceren. De ene wil graag een persoonlijk gesprek en de andere wil graag zijn gegevens zo snel en geoptimaliseerd aanleveren als mogelijk.
Voor het opstellen van een aangifte inkomstenbelasting 2021 hebben wij een aantal gegevens nodig. Op basis van deze gegevens kunnen wij een correcte belastingaangifte invullen en de juiste documenten opvragen.
Kies jij voor eerst persoonlijk contact of kies je voor direct een online intake?
Wat is btw (omzetbelasting) en hoe werkt het?
Btw bereken je als ondernemer over je omzet. Het percentage is afhankelijk van welke dienst of goed je levert. Je berekent de prijs over de waarde van de goederen of diensten die je verkoopt. Je doet aangifte omzetbelasting (btw-aangifte) per maand, kwartaal of per jaar. Meestal doe je de aangifte omzetbelasting (btw-aangifte) per kwartaal. Omzetbelasting die je zelf over zakelijke kosten betaald mag je vaak aftrekken.
De btw geldt voor de meeste ondernemers, specifieke branches zijn vrijgesteld van btw of hebben een ander percentage. Bijv. 0% of 9% in plaats van de standaard van 21% btw. Heb je minder dan € 20.000,- aan omzet per kalenderjaar dan is ook de kleine ondernemersregeling (KOR) een optie.
Waar moet je rekening mee houden als je btw wilt aftrekken?
In de meeste gevallen kun je de omzetbelasting aftrekken, maar je moet wel rekening houden met aan aantal regels en voorwaarden. Omzetbelasting over kosten voor vrijgestelde en/of niet belaste goederenleveringen en diensten zijn niet aftrekbaar. Dit wordt ook wel ‘aftrekken als voorbelasting’ genoemd.
In je administratie dien je goed bij te houden welke btw je hebt ontvangen en betaald. Over enkele zaken mag je de omzetbelasting niet aftrekken. Denk bijv. aan
- privéaankopen
- uitgaven die je maakt voor vrijgestelde omzet.
- uitgaven die je maakt voor niet-belastbare omzet (bijvoorbeeld subsidies)
- eten en drinken in de horeca.
- personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken (van meer dan € 227 per persoon per jaar)
Omzetbelasting aftrekken en een zakelijke auto
Ga je een auto kopen je zowel zakelijk als privé gaat gebruiken? Dan moet je kiezen of je deze auto tot je bedrijfs- of je privévermogen rekent. Dit heet ook wel gemengd gebruik. Er zijn 3 mogelijkheden, namelijk je trekt helemaal geen omzetbelasting af, je trekt omzetbelasting af voor het deel dat je zakelijk gaat gebruiken of je trekt de omzetbelasting volledig af maart betaalt aan het einde van het jaar btw voor privégebruik.
Reken je de auto tot je bedrijfsvermogen dan kan je de omzetbelasting aftrekken over de aanschaf, onderhoud en het gebruik voor zover de auto voor belaste omzet wordt gebruikt.
Behoort de auto tot het privévermogen dan kan je de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belasting omzet. Het is dan belangrijk dat je een goede kilometeradministratie bijhoudt. Daaruit komt een verhouding, oftewel een percentage. Voor het percentage zakelijke kilometers kun je dan de btw aftrekken.
Meer over het gemend gebruik van roerende en onroerende investeringsgoederen is te vinden op de site van de belasting dienst. Klik hier om naar de site van de belastingdienst te gaan
Wat moet er zoal op je factuur staan?
Als het bedrag lager is dan € 100,- inclusief btw dan hoef je minder gegevens te vermelden. Maar is het bedrag hoger dan € 100,- dan moet je onderstaande vermelden.
- volledige naam en die van de afnemer.
- volledige adres en dat van de afnemer.
- btw-identificatienummer
- als je bij de KVK bent ingeschreven: het KvK-nummer
- de datum waarop de factuur is uitgereikt.
- een factuurnummer
- als je goederen levert: wat voor goederen je hebt geleverd en hoeveel.
- als je diensten levert: wat voor diensten je hebt geleverd en de omvang ervan.
- de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling.
- het bedrag dat je vraagt, exclusief btw.
- het btw-bedrag
- lever je goederen of diensten met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen.
Administratie en de btw
Er zijn specifieke regels over het bijhouden en bewaren van de administratie. Als ondernemer ben je hiertoe verplicht. Deze moet controleerbaar zijn voor de belastingdienst. Uit de administratie moet duidelijk blijken hoeveel btw je moet betalen en hoeveel omzetbelasting je van de belastingdienst terugvraagt.
Je administratie moet je voor 7 jaar bewaren. Dit mag zowel digitaal als op papier. Heb je een website dan moet je hierop ook je btw-identificatienummer vermelden.
Je bent verplicht het btw-identificatienummer van je klant te controleren. Op de website van de Europese Commissie kun je een btw-identificatienummer van een klant controleren. Daarnaast kun je ook de naam en adresgegevens checken. Een bevestiging is ook te downloaden voor de belastingdienst. Klik hier om naar de website van de Europese Commissie te gaan.
Btw terugvragen voor zonnepanelen
Je kunt als particulier btw terugvragen voor zonnepanelen als je deze voor de 1ste keer koopt. Dit moet je dan doen binnen 6 maanden na het jaar waarin je de zonnepanelen hebt gekocht. Meer over de teruggave zonnepanelen vind je op de website van de belastingdienst.
Ook als ondernemer kan je btw terugvragen voor je zonnepanelen, dit doe je in de normale btw-aangifte. Je kan niet zoals bij particulieren gebruik maken van forfaitaire bedragen, maar je moet zelf een berekening maken. Een voorbeeld aangifte is te zien op de website van de belastingdienst.
Kan je ook btw terug vragen uit een ander EU-land?
Dit hangt af van het lidstaat waar je de btw betaalt. Doe je al aangifte in dat land, dan kun je het via dat EU-land terugvragen. Doe je geen btw-aangifte in het andere EU-land dan kan dat via een speciale website van de belastingdienst.
Doe je dit na afloop van een kalenderjaar dan moet je minimaal € 50,- aan btw terug kunnen vragen. Doe je dit in een kalenderjaar dan moet het bedrag minimaal € 400,- zijn. Mocht je een lager bedrag terugvragen, dan kan het EU-land besluiten het verzoek niet in behandeling te nemen. Binnen 4 maanden krijg je bericht van de belastingdienst. Dit moet via een speciale website, klik hier om naar deze website te gaan.
Hoe zit het met de btw als ik zaken doe buiten Nederland?
Meer over onze organisatie
Fase 1 Intake
Na het invullen van ons contactformulier of na een e-mail sturen we een offerte en plannen we graag een intake
Fase 2 Voorbereiden concept
Na akkoord starten we met het verzamelen van de benodigde gegevens, vragen wij een autorisatie aan en bereiden we een conceptversie voor.
Fase 3 Afspraak online
Tijdens deze afspraak gaan we door de aangifte heen en dienen we de aangifte na akkoord in bij de Belastingdienst.
Â
One Day Finance is er voor iedereen! Voor wie advies of hulp nodig heeft bij belastingaangiftes, soms heb je nu eenmaal advies of ondersteuning nodig. Misschien kom je er niet uit of wil je gewoon een vriendelijk gezicht dat mee kijkt.
We helpen zowel particulieren als ondernemers. Mensen met kleine of grote vragen. Belangrijke levensbeslissingen of een goede administratie. We zijn er voor iedereen.
Â
Â
Een financieel adviseur helpt u antwoord te geven op een persoonlijke financiële vraag, sommige financiële adviseurs verkopen daarnaast verschillende financiële producten. Denk aan hypotheken, levensverzekeringen of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. We adviseren alleen en zijn daarom volledig onafhankelijk. Het regelen van financiële zaken is namelijk niet eenvoudig en onafhankelijke hulp is daarom belangrijk.
Een belastingadviseur geeft adviezen over uw fiscale positie en verzorgt de aangiften van alle voorkomende belastingen. Het is belangrijk dat een belastingadviseur de tijd een aandacht voor je aangifte neemt en dat er altijd een persoonlijk gesprek is om de aangifte te bespreken. De Belastingadviseur zorgt ervoor dat u zo min mogelijk belasting betaalt, uiteraard binnen de grenzen van de wet. Maar belangrijk nog de belastingadviseur bespaard je tijd en geeft je adviezen richting de toekomst.
Een goede boekhouder verdient zichzelf dubbel en dwars terug. Naast dat je veel meer tijd hebt om te ondernemen, voorkomen we problemen in de toekomst en helpen we je met de financiën van je bedrijf. Je investeert in kennis, maar ook in gemak. Als ondernemer moet je eenmaal per kwartaal de aangifte omzetbelasting (btw-aangifte) invullen.
Â
Â
Hulp nodig? We helpen je graag!
Neem contact op via ons contactformulier of mail ons op
Benieuwd naar onze tarieven? Bekijk dan onze Tarieven en diensten pagina.